Offentlig upphandling och inköp

Här kan du läsa mer om offentlig upphandling och hur det går till när kommunen ska köpa en vara eller tjänst.

När Jönköpings kommun ska köpa en vara, tjänst m.m. görs en offentlig upphandling. För offentliga upphandlingar finns speciella lagar och regler. I offentlig sektor ingår verksamheter inom stat, kommun och landsting. För att alla som vill få affärskontrakt med offentlig sektor ska behandlas lika finns regler kring hur en offentlig upphandling ska genomföras.

All upphandling ska baseras på en helhetssyn som är till nytta för hela kommunen. Därför ska upphandling av varor och tjänster, liksom byggnads- och anläggningsarbeten, samordnas. Detta för att kommunen ska dra nytta av sin storlek som köpare. Samtidigt som vi ska utnyttja den kompetens som finns inom upphandling.

Upphandlingsavdelningen ansvarar för och samordnar kommunens upphandlingsverksamhet. Avdelningen har en övergripande roll men genomför även upphandlingar i samarbete med Rådhus AB och dess dotterbolag. För upphandling av byggnads- och anläggningsarbeten ansvarar berörda nämnder och förvaltningar

Upphandlingsavdelningen genomför cirka 180 upphandlingar per år – ramavtalsupphandlingar och objektsupphandlingar. Ramavtalen omsätter cirka 1 200 miljoner kronor per år.

Regler för upphandling

Kommunens upphandlingar regleras av upphandlings­lagarna samt den kommunala upphandlings­policyn. Tillsynen över upphandlings­verksamheten utövas av kommun­revisionen samt Konkurrens­verket.

Lagregler

Upphandling regleras av framförallt fyra lagar:

  • Lag om offentlig upphandling (LOU)
  • Lag om Upphandling inom Försörjningssektorn (LUF)
  • Lag om upphandling av koncessioner
  • Lag om valfrihetssystem (LOV).

Vem får lämna anbud?

Anbud får lämnas av alla företag vid öppen upphandling och förenklad upphandling. Vid förhandlad, urvals- och selektiv upphandling kan alla ansöka om att få lämna anbud. Efter en kvalificerings­process bjuds ett antal anbudsgivare in att lämna anbud. Vid så kallad direkt­upphandling kan kommunen vända sig direkt till en eller flera leverantörer och ta in anbud, alternativt beställa direkt. Beloppsgränsen för detta hittar du på Upphandlings­myndighetens webbplats, se länk nedan.

Hur bedöms anbuden?

Leverantörerna kvalificeras enligt de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. Därutöver kontrolleras att alla krav på varan/tjänsten är uppfyllda. Utvärderings­kriterierna bedöms och poängsätts efter de normer som står angivna i förfrågningsunderlaget.

Vid en upphandling kan kommunen endast värdera de svar som anbudsgivaren lämnat på de krav och kriterier som är angivna i förfrågningsunderlaget. Vissa upphandlingar kan avslutas med en förhandling.

Mer information om upphandlingsprocessen

För en beskrivning av upphandlingsprocessen i sin helhet, se länk nedan till Upphandlingsmyndighetens webbplats.

Senast granskad/publicerad: